"وحدت" اساس الهیات اسلامی است. تمام انسانیت یک واحد بزرگ است و افراد آن عضو یک جامعه هستند. بسیاری از آنها برادری، مهربانی، احساس دوستی و رابطه خون انسان را می یابند. از این رو تمایز، ایجاد اختلاف نمی کند. نه رنگ، نه فرهنگ، نه کلاس، نه سفارشی، و نه اصطلاح مکالمه. احترام متقابل انسان به عنوان یک قانون در سراسر جامعه جهان اسلام، بدون در نظر گرفتن برتری یا ضعف است. از آنجا که تمام انسان ها از یک روح ساخته شده اند؛ مرد و زن، سیاه و سفید، فقیر و غنی، متمدن و وحشی، همه تکامل می یابند. قرآن: سوره نسا - آیه ۱: "بترسید از خدایی که شما را از یک تن آفرید".تفاوت در پوست و زبان فقط نشانه هایی از قدرت خالق است.قرآن: سوره رم - آیه ۲۲: "از نشانه های قدرت او، خلقت آسمان و زمین، و انواع زبان ها و پوست است، در همه آنها نشانه هایی برای عاقلان است."قرآن: سوره، باقره - آیه ۲۱۳:"انسان ها یک ملت واحد بودند؛ ما پیامبران را برای آنها بشارت دهنده و بیم دهنده فرستادیم؛ و با آنها کتاب را به حقیقت فرستادیم تا بین آنها در مواردی که آنها اختلاف داشتند، قضاوت کنند". این آیه برای نشان دادن این است که در ابتدا بشریت یک ملت واحد بدون تفاوت و تقسیم بود. امام علی (ع): «قلب خود را با رحمت بر قوم خود بسپارید، به آنها عشق و مراقبت کامل نشان دهید، هرگز آنها را مانند حیوانی که برای خویش و خانواده ی خود تلاش می کنید، نادیده نگیر، زیرا با آنها در یکی از دو گروه هستید؛ یا آنها برادران شما در ایمان هستند و یا یک انسان مانند خود شما هستند "این دیدگاه گسترده شامل تمام نژادها، تمام فرهنگ ها و زبان ها است.
_امام رضا (علیه السّلام): «لا یسْتَکْمِلُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الإیمانِ حَتَّى تَکُونَ فیهِ خِصالٌ ثَلاثٌ: التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وحُسْنُ التَّقْدیرِ فِی المَعیشَةِ، والصَّبرُ عَلَی الرَّزایا.»
«هیچ بندهاى حقیقت ایمان را به کمال نمیرساند مگر این که در او سه خصلت باشد: دینشناسى، برنامهریزی درست در زندگى، و شکیبایى در مصیبتها» (بحارالانوار _جلد ۷۸ _صفحه ۳۳۹)
Imam Reza (AS) :
A servant would not perfect the reality of faith
at all except that he has three qualities: reflecting about religion,
well planning in life, being patient with calamitiesBihar (al anwar (book)_Cover 78_page 339)